Kup pan sieć czyli co czeka polskie serwisy social networks dla profesjonalistów?

Z ostatniego newslettera Xing (oryginalna notka):

Firma OPEN Business Club AG (numer ISIN: DE000XNG8888) obsługująca międzynarodową platformę sieciową XING wykupiła eConozco — jedną z wiodących hiszpańskich sieci kontaktowych dla profesjonalistów. Założona w 2003 r., sieć eConozco osiągnęła niedawno ok. 150 000 członków z Hiszpanii oraz Ameryki Południowej oraz ogłosiła w ciągu ostatniego półrocza średni wzrost wielkości 11 procent. Podobnie do użytkowników serwisu XING członkowie sieci eConozco korzystają z niej głównie do celów biznesowych. Obie strony uzgodniły, że cena zakupu pozostanie poufna. Przejęcie umożliwi platformie XING szybki rozwój na rynku hiszpańskojęzycznym oraz uzyskanie dostępu do kluczowych hiszpańskich centrów ekonomicznych, takich jak Barcelona czy Madryt.

No i właśnie – widać tutaj model jaki pewnie czeka polskie serwisy social networking – przejęcie przez większego gracza. Xing jest dobrze przygotowany do takiego wchłaniania sieci lokalnych bo już od dawna ma wielojęzyczny interfejs (w przeciwieństwie do linkedin) – w tym ma już interfejs polski (tak, tak, uzupełnię swój profil w wolnej chwili…). No więc, jakie mamy polskie serwisy w kolejce do przejęcia? W mojej subiektywnej ocenie aktualnie wygląda to tak jak poniżej – w kolejności atrakcyjności do hipotetycznego przejęcia przez Xing (nie mam aktualnych danych dotyczących liczby profili w poszczególnych serwisach a to pewnie najbardziej znaczący parametr):
1. goldenline.pl – to chyba najbardziej aktywny serwis business networking w Polsce – w sam raz do przejęcia ze względu na liczbę użytkowników; użytkownicy zyskują więcej funkcji, a nic nie tracą – jak dla mnie cel numer jeden dla Xing
2. biznes.net – przy przejęciu użytkownicy “tracą” mnóstwo funkcji (biznes.net jest pod tym względem nad wyraz rozwinięty); Xing zyskuje technologię (do dalszego wykorzystania do rozwoju engine Xing); biznes.net ma jednak aktualnie za mało aktywnych członków – duży minus w oczach kupującego
koniec peletonu, dalej mamy ogon (nie mylić z długim ogonem)
3. spinacz.pl – nie wiem czy można go zaliczyć do business social networks – wydaje się bardziej towarzyski niż biznesowy (choć jest też trochę spinek profesjonalnych) – ze względu na niepełne dopasowanie targetu raczej nie nadaje się do przejęcia
4. ogniwo.net – nie używam aktywnie i nie mogę nic dobrego (i złego) powiedzieć o tym serwisie – użytkownicy po wchłonięciu do Xing zyskaliby więcej funkcji; Xing zyskałby trochę nowych użytkowników

A teraz pytanie do osób używających powyższych sieci – jak przyjęlibyście przejęcie przez takiego międzynarodowego gracza? Czego trzeba by od niego wymagać, aby takie przejście przyjąć pozytywnie?

14 Responses

  1. Jestem użytkownikiem Goldenline i myślę, że wyszłoby na dobre. Wadą Goldenline jest to, że można tam spotkać tylko Polaków.

  2. liczba profili, liczba kont i liczba użytkowników…

    “ilość” jest niepoliczalna. np. dwa litry wody.

  3. Xing, podobnie jak niemieckie ustawodawstwo jest przeładowany i chaotyczny. Na dzień dobry dostajemy formularz dłuższy niż PIT-36, a praktycznie żadnych korzyści. Goldenline bardziej podkreśla aspekt “społeczności” (różne fora tematyczne), niż łączenia się w sieć, bo jak chyba Marcin Jagodziński zauważył, niewielkie są postrzegalne korzyści z połączenia z kimś innym – bo kontaktowac i tak się może każdy z każdym…

  4. no i może właśnie tu leży problem z sieciowością ;)

    a z analizą działań xinga warto zacząć od tego, że hiszpańskim jako pierwszym językiem mówi na świecie ok. 380-400 milionów ludzi – to mniej więcej tyle samo co po angielsku, hindi i po chińsku-mandaryńsku

    Xing po prostu wchodzi wszędzie tam gdzie nie może już za bardzo konkurować z Linkedinem – na rynki azjatyckie i jak widać też na hiszpańskojęzyczny

    ile osób mówi na świecie po polsku? 45mln? jeszcze trochę czasu minie zanim globalni liderzy zainteresują się rynkami tej wielkości ;)

  5. W Polsce jest tylko jeden duży serwis biznesowo-networkowy – goldenline.
    Wystarczy porównać wykresy z alexy:
    PV
    reach
    Tak na oko, to goldenline jest też większy niż eConozco, a patrząc na PV, to eConozco ledwo widać ;).

    Niestety, trzy pozostałe polskie serwisy, które opisałeś, to straszny plankton (wg. alexy):
    PV
    reach
    Co więcej, wg. alexy spinacz zajmuje 115 395 miejsce, ogniwo 363 675, a biznes.net 367 596.
    Oznacza to chyba, że na Twojej liście biznes.net powinien być ostatni :).

  6. @smk – dzięki :) juz poprawiłem
    @robert – rzeczywiście w goldenline jest wiele ciekawych dyskusji; osobiście wybieram goldenline właśnie z tego powodu
    @michał – jak widać xing inwestuje w długi ogon :) może to jest dobra strategia by prześcignąć linkedin?
    @kramp – zdaję sobie sprawę że pod względem liczby użytkowników biznes.net jest w tej chwili na końcu – gdybym jednak ja wybierał kogo kupić z polskiego rynku – biznes.net byłby wyżej ze względu na bardzo ścisłe dopasowanie profilu (networking biznesowy) oraz ciekawe funkcje które można by wykorzystać rozwijając taki xing. dzięki za wykresy porównawcze!

  7. Słyszeliście o Ecademy? To również bardzo dynamicznie rozwijający się serwis społecznościowy, istnieje na rynku od bodajże 2000 roku, ma ponad 150 tyś członków i jest bardzo fajny!
    Ecademy nazywana jest MySpace dla ludzi biznesu. Odróznia się od innych serwisów społecznościowych unikalnym połączeniem wartości dla członków pod hasłem: ”Najpierw się poznajmy, potem zróbmy biznes” (freindship first, business later). Twórcom ecademy udało się stworzyć przyjazną społeczność ludzi biznesu, którzy robiąc interesy pomagają sobie nawzajem dzieląc się wiedzą, kontaktami i doświadczeniami. Korzystam z tego serwisu juz pare misięcy i naprawde udało mi się już nawiazać powazne kontakty biznesowe i towarzyskie.

  8. wykrakaliśmy (wykrakałem?) – grono nieśmiało celuje w te 400 mln hiszpańskojęzycznych internautów:
    http://mediafm.net/internet/10832,Grono.net-po-hiszpansku-.html

    i robi zasłonę dymną że chodzi o naukę hiszpańskiego ;)
    LOL
    żeby tylko się konkurencja nie dowiedziała, bo skopiuje ;)

  9. A właśnie na dokładkę pojawił się nowy serwis – http://www.profeo.pl
    Sami zobaczcie. Bardzo podobny funkcjonalnością do Goldenlina.

  10. @Brother52 – wydaje mi się że trudno będzie wprowadzić jeszcze jedną markę tego typu na polski rynek – już i tak niektóre serwisy social networking dla profesjonalistów świecą pustkami.

  11. Co jak co, ale funkcjonalność to Profeo ma o niebo większą niż GL, które jest zwykłym forumowiskiem…

  12. Nie zapoznałem się jeszcze z profeo.pl ale zwróciłbym też uwagę na makeit.pl (beta wersja).

  13. @Gamb82Krk – na stronie wejściowej MakeIT widzimy, że to jakby poszerzenie epuls.pl – tj pewnie epuls.pl zorientował się, że użytkownicy dorastają i po jakimś czasie potrzebują serwisu “business networking” – naturalne staje się więc stworzenie im takiego serwisu, żeby nie przechodzili do konkurencji :)).
    Ciekawe, ciekawe – dzięki za linka!

  14. nie ma problemu… zaś co do samej strony niczym szczególnym się nie wyróżnia na tle konkurencji być może ma jakieś atuty ale jeszcze ich nie znalazłem.. :) nie spodziewam się jednak wiele po wersji beta