StartupSchool 09 – relacja z relacji

W międzyczasie oglądania kolejnych sesji TechCrunch50 zdarzyła się prezentacja finałowa startupów powstających w ramach StartupSchool. Miałem okazję przyjrzeć się prezentacjom na Ustream, poniżej moje przemyślenia na temat poszczególnych projektów:

  • Animili – duże wrażenie na mnie robi fakt, że nad produktem pracowała osoba, która ma dopiero 16 lat, sam pomysł trudny – mam wrażenie, że nie jest przemyślane to co dzieci będą miały z interakcji z produktem, myślę, że autorzy powinni lepiej przyjrzeć się oryginalnemu tamagotchi, a konkretnie temu jak dzieci z nich korzystały – bynajmniej nie chodzi o nauczanie odpowiedzialności; natomiast umożliwienie rodzicom sprawdzenia przy pomocy tego serwisu, czy dziecko podoła wysiłkowi opiekowania się nad zwierzęciem zanim zdecydujemy się na zakup rzeczywistego – jest dobrym pomysłem, rynek bardzo mały
  • Comeo.pl – system wspierający komunikację w ramach wspólnoty mieszkaniowej (komunikacja mieszkańców z zarządcą) – ciekawy i przydatny pomysł, obawiam się, że może natrafić na opór samych zarządców, niemniej jeśli rzeczywiście integruje się z oprogramowaniem dla zarządców nieruchomości – może to bardzo ułatwić start
  • Kucharka.Asia – interaktywna książka z przepisami, podpowiadająca nam na różne sposoby co możemy wyczarować z produktów, które mamy w lodówce, spięta z zamawianiem produktów online – wydaje mi się, że taki “system ekspertowy” jest z definicji zbyt skomplikowany i przez to nie zadziała
  • DobreKorepetycje.pl – korepetycje online; nie wiem na jakiej platformie powstawał ten serwis, ale nie sądzę, aby przebijał funkcjonalnością i dopracowaniem Dimdim. Czego brakuje na polskim rynku, to po prostu inteligentnego wdrożenia gotowego produktu takiego jak Dimdim i nie skupiania się na pisaniu kolejnej platformy, a dobrym opakowaniu. Technikalia są już na rynku i są tanie (lub darmowe) – potrzeba tylko okrasy, czyli marketingu; rynek jest, warto o niego zawalczyć, ale nie warto tracić energii na pisanie oprogramowania.
  • Gramol.pl – jak dobrze rozumiem jest to gra na pieniądze w sieci, gra w ramach quizów itp zabaw; ważne tutaj będzie prawne zabezpieczenie serwisu, bo na pewno zaraz ktoś się przyczepi czy jest to prawnie dozwolone
  • Idziemy do kina – o Idziemy.net pisałem jeszcze w 2006 roku – to niesamowite, że projekt tak długo morfuje i jeszcze nie określił swojej tożsamości; nie wierzę w pomysł zapisywania się na wspólne wyjścia do kina z nieznajomymi – to tak nie działa w realu
  • Nightclubs.pl – pomysł na serwis randkowy, prezentacja trochę chaotyczna, z tego co zrozumiałem randka polega tutaj na czatowaniu w ramach stworzonej sieci klubów, dane profilowe dostępne są jedynie w momencie kiedy osoba korzystająca z serwisu jest zalogowana; rynek bardzo zatłoczony, trzeba wyjść z konkretną innowacją – wydaje się że ten pomysł może chwycić
  • Pytanie.pl – kolejny serwis z cyklu croudsourcingowego generowania odpowiedzi na zadane pytanie – temat wciąż odkrywany na nowo, ale potrzeba raczej innowacji takiej jak Hunch.com, a nie kolejnego Pytamy.pl, które było hitem w 2006 roku; prezentacja nie pokazała na czym jakaś innowacja tutaj miałaby polegać, poza tym, że będą tematyczne subdomeny (np. gry.pytanie.pl)
  • Robotni.pl – brawa za odwagę polegającą na tworzeniu kolejnego serwisu HR/CV w Polsce – mam wrażenie, że ten rynek jest już przesycony i od dawna nie ma żadnej innowacji, również nie widziałem jej w tym produkcie
  • Shows.pl – platforma umożliwiająca oglądanie seriali w dowolnym momencie, bez konieczności czekania na “kolejny odcinek dr House w poniedziałek” – ciekawe jak poradzi sobie z legalnością tego typu contentu, sama prezentacja sugeruje, że będzie to “zostawione użytkownikom” a serwis “nie będzie ponosił odpowiedzialności”. Mam nadzieję, że jednak nie i nas zaskoczy. Temat bardzo dobry, ale też niesamowicie trudny logistycznie.
  • Wizytownik.pl – kolejna bardzo dobra domena, ale pomysł w realiach Plaxo, Mobile.me, Google Android już dawno nieciekawy – mamy do wyboru na rynku szereg narzędzi do darmowej synchronizacji danych między poszczególnymi naszymi “książkami adresowymi” i często dodają one niesamowitą wartość dodaną (jak Plaxo) – trudno o jakąś innowację w tym obszarze (chyba że automatyczne przerzucanie wizytówek papierowych przez MMS do książki adresowej)

Podsumowanie:

  • duża siła większości tych projektów to dobre domeny, które będą wpływały na pozycję w google i same z siebie będą “darmowym marketingiem” dla projektów
  • dużo prawdy jest w podsumowaniu Rafała wygłoszonym po wszystkich prezentacjach – to co widzieliśmy to tylko 20% sukcesu – sama technologia/aplikacja, teraz trzeba włożyć dużo więcej siły w promocję i sprzedaż, za nami bowiem dopiero najprostszy etap
  • pewnie gdybym był na miejscu mógłbym porozmawiać z poszczególnymi startupami i wyjaśnić wątpliwości, które zaznaczyłem powyżej – wiadomo, że sam pomysł to tylko punkt startowy, ważny jest człowiek, który prowadzi projekt i który jest (albo nie jest) w stanie rozwinąć ten pomysł odpowiednio do reakcji rynku
  • brawa dla Rafała za organizację tego programu startupowego – ścieżka inkubacji własnych pomysłów udała się w wypadku Idealab, może więc też udać się nad Wisłą – na pewno wyniknie z tego coś dobrego

Poniżej nagranie prezentacji startupów wplecione w Aulę#38 – prezentacje rozpoczynają się od 52 minuty nagrania:

Disclaimer: poprzez powiązanie z Venture Incubator można potraktować mnie jako konkurencję StartupSchool – VI również wspiera innowacyjne projekty, w naszym wypadku jednak ma to formę inwestycji na etapie pre-seed w teamy które się do nas zgłaszają, a nie wdrażanie swoich pomysłów.

5 Responses

  1. dosc dobre podsumowanie :)
    jako, ze mam przyjemnosc prowadzic Gramol.pl, dodam kilka slow komentarza:
    Gramol.pl to gry logiczne i quizy na prawdziwe pieniądze. Wygrana jest oparta tylko i wylacznie na czynniku umiejetnosci a nie czynniku losowym, jak ma to miejsce w hazardzie.
    Prawnie jest to sprawdzone, rowniez pod wzgledem podatku od wygranych.

    w przypadku pytan, chetnie odpowiem: kontakt@gramol.pl

    pozdrawiam,
    boogie

  2. Dobrze, że sprawdziliście to pod kątem prawnym. Zapisałem się na newsletter i czekam na info o starcie. Chętnie zerknę na wersję beta.

  3. Dobra recenzja, potwierdzam praktycznie wszystko co napisałeś.

    Kilka miejsc w których się nie zgadzam:

    – Robotni.pl – głównym wyróżnikiem tego serwisu względem Pracujów jest to, że serwis kierowany jest do osób bezrobotnych i studentów (podczas gdy serwisy z CV – do profesjonalistów). Nie robiłem aż tak dobrego rozeznania w branży, ale nie widziałem drugiego takiego serwisu. Może na razie wygląda podobnie do każdego innego, ale za to ma szansę ewoluować w innym kierunku
    – Gramol.pl – autor ma u mnie punkty sympatii, bo w kuluarach było widać, że ma hazard we krwii :) Ale z drugiej strony – zastanawiam się jak sobie poradzi z bezpośrednią konkurencją z King.com (za którym w Polsce stoi Onet)
    – Animili – wydaje mi się, że część tych kwestii autorzy odkryją b. szybko po pierwszych próbach z dziećmi i będą je w stanie dosyć łatwo poprawić
    – Comeo.pl – serwis ma być pierwszej kolejności nakierowany na wspólnoty, które nie mają jeszcze systemu zarządzania.

    ATSD – fajnie, że reaktywowałeś Web2.0.pl :)

  4. Hej Merlin:
    * Robotni – ciekaw jestem czy ty wypali – te osoby (może powiedzmy nie studenci, ale bezrobotni) są z offline więc serwis nie bardzo ma szanse coś zmienić w ich sytuacji, niemniej sam jestem ciekaw jak marketingowo uda się to rozbujać
    * Animili – chętnie wypróbuję na moich dzieciach :)
    * Comeo – sam chętnie bym skorzystał z takiego oprogramowania (kiedyś) – wiem jak uciążliwa jest komunikacja w ramach wspólnoty – pomysł super, teraz pozostaje “tylko” dotarcie do tych wspólnot

    Generalnie – jak napisałem – te recenzje oparłem jedynie na prezentacjach, nie było mnie w Wawie, pewnie każdy ze startupów rozwiałby moje wątpliwości :).

  5. To ja spróbuję trochę rozwiać Twoje wątpliwości w sprawie wizytownika;]

    Na prezentacji zapomniałem powiedzieć o kilku rzeczach, natomiast na kilku skupiłem się zbytnio (import kontaktów).

    Idea wizytownika jest taka abyś mógł w nim w łatwy i przyjemny sposób przechowywać oraz zarządzać kontaktami z różnych źródeł, oraz abyś mógł nawiązać potrzebne Ci w danej chwili relacje biznesowe. Import kontaktów z telefony traktujemy jako jedno z narzędzi, a nie jako główną funkcjonalność. Chcemy dopasowywać do siebie kontakty z maila i telefonu tworząc z nich wirtualną wizytówkę z większością potrzebnych danych.

    Co do nawiązywania kontaktów chcielibyśmy abyś, w momencie gdy potrzebujesz kontaktu do osoby na stanowisku kierowniczym, mógł poprosić swojego znajomego o “wysharowanie” takiego kontaktu. Liczymy, że łatwiej będzie Ci załatwić sprawy z dzwoniąc czy kontaktując się z czyjegoś polecenia (przed chwilą to samo pisałem na flakerze;] )

    Jeżeli miałbyś jakieś pytania lub wątpliwości to zachęcam do zadawania ich tu lub kontaktu na
    maila: w.latoszek@wizytownik.pl
    lub gTalk w.latoszek@startupschool.pl
    lub na flakerze @wlatoszek

    Pozdrawiam,

    Wojtek

Krótko o blogu i autorze

Blog o finansowaniu startupów, pozyskiwaniu finansowania, startupach internetowych i przedsiębiorczości pisany przez Sebastiana Kwietnia.
EpicVentures.pl Wycenaspolki.pl