Startup-IT – relacja

StartupIT - logo
Już od dłuższego czasu chciałem wybrać się na poznańskie seminaria z cyklu Startup-IT i w sobotę tydzień temu wreszcie się udało. Według informacji na stronie głównej:

“Startup-IT” to projekt kompleksowych działań wspierających nowe firmy IT w Wielkopolsce. Wsparcie to dotyczy nowych technologii i rozwiązań IT, ochrony praw autorskich, biznes planów, marketingu, finansów, funduszy UE, niezbędnego sprzętu oraz wykorzystania najlepszych praktyk firm, które odniosły sukces.

Do wizyty w Poznaniu zachęcało zwłaszcza zaangażowanie organizatorów Barcamp w imprezę. Choć obawiałem się, że będzie ona zbyt “akademicka” (czytaj – niepraktyczna) – okazało się, że było bardzo interesująco. Można było posłuchać następujących prezentacji:

1. Dr Jacek Jastrzębski – Planowanie finansowe startup-ów – ta prezentacja była z jednej strony ciekawa, z drugiej – przerażająca :). Dla wszystkich startupów excel z projekcją sytuacji finansowej spółki, z uwzględnieniem dyskonta, podatków, pracowników, produktów, marży itd., jest koniecznością na pewnym etapie – zwłaszcza w momencie kiedy szukamy dodatkowego dofinansowania – ale ilość spraw do ogarnięcia była doprawdy przytłaczająca. Na szczęście na stronie startup-IT jest już template do wykorzystania.

Jacek Jastrzębski

2. Piotr Długiewicz, One-2-One – “Strategia i planowanie – niezbędne warunki powodzenia” – dla tej jednej prezentacji (nie umniejszając innym prelegentom) warto było przyjechać do Poznania. Prezentacja poprowadzona w stylu Steve’a Jobsa – swobodnie i wciągająco, bazująca na doświadczeniu prowadzącego zdobytego podczas rozwijania firmy One2One – od startupa do spółki giełdowej wartej aktualnie około 100 mln zł. Rady, które przytoczył i rozwijał Piotr to:
– Znajdź pozytywną determinację
– Start small, grow fast
– Myśl szeroko, działaj odpowiednio (accordingly)
– Poproś o pomoc, której potrzebujesz
– Myśl z wyprzedzeniem
– Planuj by mieć co zmieniać
– Nie bój się eksperymentować
– Określ kryteria sukcesu i porażki
– Nie trać wiary
– Nie powtarzaj starych błędów
Pomimo, że powyższe hasła wydają się truizmami – to ciekawe, że wiele z nich jest potwierdzanych przez większość osób które z sukcesem przeprowadziły startup do poziomu przedsiębiorstwa. Może zatem warto wziąć te przemyślenia do siebie?

Piotr Długiewicz

Dodatkowo na koniec Piotr przedstawił zespół cech, które są ważne w rozwijaniu własnego biznesu i określił, że spośród nich najważniejsza jest determinacja.

Najważniejsza jest determinacja

3. Dr Marek Urbaniak, AE – “Strategie wybranych startup-ów teleinformatycznych” – prelegent omówił takie przedsięwzięcia jak PayPal, TripAdvisor, Blogger, Bloglines, Flickr, del.icio.us. Każdy z pomysłów został przedstawiony pod kątem założycieli, czasu powstania pomysłów, rynku, inwestorów, użytkowników, ewolucji firmy. Ogólnie prezentacja dosyć ciekawa, ale sposób prezentacji, chyba na zasadzie kontrastu z poprzednią – dosyć sztywny i akademicki – no i za prelegentem nie stało doświadczenie.

Marek Urbaniak

4. Piotr Baranowski – “Ginger – mobilny rokład jazdy: strategia biznesowa” – prezentacja dotyczyła aplikacji Ginger – aplikacji na telefony komórkowe, dającej dostęp do rozkładu jazdy komunikacji miejskiej m.in. w Poznaniu. Nie umniejszając sukcesowi – to niesamowite, że można tak długą prezentację przeprowadzić na tak, wydawałoby się, banalny temat :) .

Piotr Baranowski

5. Przemysław Herman, VAO s.c. – “RenderIT – wirtualny operator DTP” – jako jedyna z serii prezentacji wydawała się nie na temat – określiłbym ją jako typową prezentację sprzedażową. Nie dowiedzieliśmy się nic o strategiach biznesowych ani o planowaniu.

Przemysław Herman

6. Michał Olszewski – Business Angel Seed Fund – “Wsparcie na starcie” – Michał w ekspresowym tempie przedstawił firmę, obszary inwestowania oraz możliwości wsparcia ze strony funduszu i przeszedł do analizowania strategii inwestycyjnych. Dobre rady które przedstawił to:
– Najważniejszym celem przedsiębiorcy jest oczekiwana wartość pakietu przy wyjściu z inwestycji – wielu o tym zapomina w ferworze pracy nad “fajnym” projektem
– Inwestor strategiczny to dobre wyjście z inwestycji; związanie się z nim na starcie zamyka drogę na korzystne wyjście
– Czas jest cenny, skracaj drogę do rynku – np. poprzez doinwestowanie

Michał przedstawił też informacje o aktualnych inwestycjach BAS – na razie bardzo ogólnikowe:
– Screen Network – innowacyjny system zarządzania treścią na elektronicznych nośnikach (POS TV)
– Polymem – produkcja i rozwój systemów do mikro- ultra- i nano-filtracji
– Hub 3.0 – serwis e-commerce – debiut w styczniu 2008
– Internetowy serwis turystyczny – debiut w lutym 2008

Michał Olszewski

Wśród moich zdjęć jest kilka ciekawych slajdów, które ostatecznie nie zostały umieszczone w prezentacji na stronie Startup-IT (m.in. wycena startupów, proces pozyskania inwestora).

7. Wiktor Schmidt – NetGuru – “Strategia bootstrapingu i długiego ogona na podstawie twojprojekt.pl” – Wiktor wydawał się dosyć zestresowany prezentacją, ale wypadła naprawdę dobrze – jego szczegółowe omówienie plusów i problemów braku finansowania było bardzo przekonujące. Przedstawił też ideę co-workingu. Od ogólnych rad dotyczących bootstrapingu, przeszedł płynnie do wniosków płynących z pracy przy twojprojekt.pl, a szczególnie skupił się na zdobywaniu klientów.

Wiktor Schmidt

Już wkrótce – 17 listopada – kolejna edycja – tym razem o funduszach unii europejskiej.
Prezentacje i materiały – już dostępne są na stronie konferencji.
Więcej moich zdjęć z tej imprezy.

3 Responses

  1. Dzięki Sebastian,

    Fajnie, że mnie “oszczędziłeś”. Prawda jest taka, że zestresowałem się niesamowicie – nie wiem, czy wynikło to z problemów technicznych, czy może z akademickiej atmosfery sali… Pierwszy raz mi się coś takiego zdarzyło.

    Zapraszam na barcamp w tą sobotę :-)

  2. Dzięki za wspomnienie.
    Podsumowując spotkanie – jakie było Twoje zdanie o samej prezentacji Ginger?

    Pozdrawiam:),
    Piotr

  3. @Piotr – sama prezentacja Ginger była sprawnie i zajmująco przeprowadzona. Niektóre tezy były dosyć banalne (np. informacje o możliwości rozliczeń barterowych z partnerami), ale dobrze dobrane do publiki, która była na prezentacji (w dużej mierze studenci). Dziwi mnie tylko że tak wolno ruszacie na “rynki” pozostałych miast Polski.