Web 2.0 na Jesiennych Spotkaniach PTI

Logo Jesienne Spotkania PTI07.11 będę miał przyjemność wygłosić prelekcję dotyczącą web 2.0 na Jesiennych Spotkaniach PTI. Tytuł sesji “Web 2.0 – nowa gorączka złota?” wskazuje, że w świadomości odbioru web 2.0 w Polsce nic się od roku nie zmieniło :) – ciągle temat jest traktowany z rezerwą i nawiązaniem do bańki internetowej. Mam nadzieję, że zainteresowanie tematem takiej organizacji jak PTI coś zmieni. Na lepsze.

Przygotowania do wystąpienia pozwoliły mi zrobić podsumowanie dotyczące tego co zmieniło się przez rok kiedy obserwuję web 2.0 w Polsce. W skrócie – niewiele. Powstają nowe serwisy, ciągle są to tylko klony pomysłów zachodnich. Jestem jednak optymistą i wierzę, że są to pierwsze kroki, że nasi twórcy serwisów internetowych jeszcze się rozpędzają. Zwiastunem zmian jest to, że wikia.com otworzyło w Polsce swoje centrum rozwoju, dodatkowo na horyzoncie szykuje się konferencja web 2.0 w Kaliforni poświęcona kojarzeniu biznesów polskich i amerykańskich w obszarze web 2.0. To są dwie jaskółki, które moim zdaniem pokazują, że polski potencjał jest dobrze odbierany na zachodzie – to zaczyn z którego może coś ciekawego powstać. Czyżby zatem rok 2007 miał być rokiem kiedy wreszcie pojawi się jakaś ciekawa autorska inicjatywa web 2.0 w Polsce?

Poniżej informacyjnie – najważniejsze slajdy prelekcji:
Najciekawsze serwisy:

Trendy w polskim web 2.0:

Załączam treść całej prezentacji (PDF, 600 kB) – z niecierpliwością czekam na wszelkie uwagi. Prelekcja już jutro między 1430 a 1800.

13 Responses

  1. Proponuję slajd z logami serwisów internetowych i 7.(widoczne trendy) podzielić na kilka slajdów gdzie znajdować się będą serwisy podobne tematycznie. Dzięki temu trendy opiszesz na przykładzie grup serwisów w Polsce. Napewno uatrakcyjni to przekaz i pozwoli słuchaczom odnaleźć się w chmurze z logami, które pokażesz w całości, a nie obcięte ;)

  2. Przecież web2.0 w polsce jest i jest widoczny, tylko, że to się akurat nazywa web2.0 to wiekszość użytkowników serwisów mało obchodzi, wiec może wydawać się, że web20 unas raczkuje ;)

  3. Zapytam tak z ciekawości. Co web-dwa-zerowego jest w webankieta.pl?

  4. Ja skasowłą bym trochę z tego slajdu z logami serwisów które już praktycznie nie żyją (idzemy.net, etapia, linkologia) i te które są w bardzo wczesnej fazie beta (jak slajd.net,geoblog itp).

    Pozatym wydaje mi się że sama treść prezentacji jest trochę sztampowa – nie widać w niej własnych przemyśleń autora (które pewnie były by bardziej ciekawe od pokazywania ile kiedyś było wyników w google)

    Bardzo ciekawa była by natomiast informacja o tym które z tych serwisów są dochodowe (wiem że pewnie nie łatwo o takie informacje).

    Powodzenia przy prezentacji

  5. Sebastian, zgadzam się z Piotrem i Hazanem slajdy 5 i 6 są nieczytelne. Skorzystaj z wzorów:
    http://flickr.com/photos/23598654@N00/191558321/
    http://flickr.com/photos/ramener/101994254/
    Piotr ma rację, że warto podzielić to na kilka ekranów, każdy do inne kategorii – dzięki temu będziesz mógł coś wiecej powiedzieć.

    Nie wiem co ma wnieść slajd 12
    11 jest bardzo ciekawa :)
    slajd 7 to wielki mix – w niektórych punktach są przykłady w innych nie
    mieszasz serwisy newsowe/dziennikarskie z blogami wiadomosci24 i ithink to nie są blogi :)

    Zrzut google rzeczywiście wiele mówi :)

    Czekamy na finalną wersję :)

  6. Dzieki za wszystkie uwagi! W pośpiechu nie zdążyłem powiedzieć jaki jest tytuł prezentacji – “Przegląd serwisów web 2.0 w Polsce”. Prezentacja ma potrwać do 15 minut. Powiem szczerze, że trudno tutaj o dużą inwencję – jedynie co można sensownie pokazać to jakich trendów brak w Polsce w stosunku do zachodu. To w każdym razie pomysł na jeszcze jeden slajd. Co do kwestii web 2.0 a inwestycje i jak zarabiać na web 2.0 – to będzie poruszane przez innych wykładowców – więc nie wchodziłem w ten temat w ogóle.

    Chmura nachodzących logotypów miała po prostu pokazać że tych serwisów jest wiele – celowo tego nie układałem równo. Przetestuję jak to będzie wyglądać po uporządkowaniu.

    Co do mieszania newsowych/dziennikarskich/blogowych serwisów – to też było celowo założone – generalnie serwisy te opierają się na współautorstwie treści – kolaboracji wokół jakichś tematów.

    Slajd 11 ma podkreślać że w Polsce widzimy głównie klonowanie pomysłów, natomiast 12 – że nie widzę inicjatyw unikalnych.

    A w ogóle jeśli będę na przyszłość robił preview prezentacji już wiem ze powinienem to zrobić na zasadzie vidcastu :))) taka nauczka na przyszłość.

  7. @podryw – rozwin proszę swoją wypowiedź

  8. @bellois – webankieta moim zdaniem zalicza się do nurtu – “prosto i wydajnie” czyli serwisów skupionych na udostępnieniu użytecznych funkcji w prostym interfejsie. dla mnie to ta sama klasa co choćby wszelkiej maści listy todo. Tutaj wrzuciłem też mashups – które najlepiej byłoby umieścić w osobnym nurcie, ale w Polsce mamy tylko mashups googlemaps – przyznaję że to celowe uproszczenie.

  9. Fantastycznie. To tylko pokazuje, jak Web 2.0 jest aktywne w Polsce i że wcale nie zostajemy w tyle. Chylę czoła twórcom tych wszystkich stron / projektów.

  10. […] I used not to pay much attention to Polish web 2.0 endeavours – and maybe not without a reason, since most of them since clones of Western ideas anyway – but I took a second look, even if a brief one, after this post by Sebastian Kwiecien. […]

  11. Kim własciwie jesteście, że tworzycie wykłady na tematy których nie doświadczyliście. Jeśli choć jeden z polskich serwisów śmiesznego pojęcia web 2.0 ma przychód choćby 10000zł/miesiac (zakładając, że treści nie są kopiowane) to zwracam honor!

  12. @Maria: To ze nie zarabia nie znaczy ze nie istnieje, a to ze istnieje oznacza, ze warto chociaz pobieznie przeanalizowac. Fenomen Web 2.0 nie polega na tworzeniu zupelnie nowej tresci, tylko na udostepnianiu internautom platformy do tworzenia tresci. Ciezko tu mowic o kopiowaniu tresci, co najwyzej o podobienstwie platform.

  13. @Maria:
    w Kaliforni gdzie byłem ostatnio…
    http://biznes.net/personal_blog.php?BlogID=17&NoteID=520
    …na pytanie “ile twój serwis Web 2.0 zarabia” mówi się, że zarabia “zero trylionów dolarów”

    serio ;-)
    więc jesteśmy równie bogaci i doświadczeni