Favore.pl – czy już czas na usługi w internecie?

Informacyjnie: ekipę prowadzącą projekt favore.pl znam bardzo dobrze ze spotkań grillIT.

Favore.pl - logo Favore.pl jest serwisem dającym możliwość publikowania i wyszukiwania ofert usług – udostępnia platformę dla usługodawców i usługobiorców pozwalając tym pierwszym efektywnie zarządzać swoją ofertą, a tym drugim – skutecznie znaleźć odpowiedniego oferenta.

Favore ma funkcje których potrzebuje osoba wyszukująca usług:

  • wyszukiwanie po nazwie, cenie, lokalizacji
  • lokalizacja usługodawców na mapie
  • przeglądanie wg kategorii
  • dostępność usługi w konkretny dzień
  • miejsce realizacji usługi

Z kolei dla usługodawców posiada panel zarządzania usługami, gdzie można m.in.:

  • prowadzić kalendarz (w tym – umieszczać informacje o urlopach i przerwach)
  • zarządzać rezerwacjami
  • zarządzać opiniami
  • komunikować się przez wewnętrzny podsystem wiadomości

W wypadku wielu usług są to funkcje trochę na wyrost – często zależy nam po prostu na znalezieniu “fryzjera w okolicy”, a skoro favore, nie jest jeszcze rozpoznawalną marką – nie zaufamy raczej kalendarzowi, czy cennikowi tego typu usług w internecie – znajdziemy telefon i zadzwonimy, aby porozmawiać o usłudze i umówić się. Favore powinno spróbować dotrzeć do tego typu usługodawców, aby zachęcić ich do używania aplikacji jako elementu zarządzania biznesem.

Bliżej o Favore możecie posłuchać i obejrzeć na poniższej prezentacji, nagranej na GrillIT w czerwcu:

Favore nie jest jedynym tego typu serwisem w Polsce – momentami wchodzi w obszar zajęty dotychczas przez serwisy typu “żółte strony” – YellowPages, Polskie Książki Telefoniczne, PanoramaFirm – na pewno daje funkcjonalnie dużo więcej niż te serwisy, należy jednak pamiętać, iż większość osób szukających takich informacji jest w offline – a duże wsparcie w postaci papierowych edycji katalogów “żółtych stron” jest (jeszcze) niewątpliwym plusem w naszym kraju (mimo wszystko jeszcze mała penetracja internetu). Konkurencją, która chce wyjść z online w kierunku offline jest z kolei zumi – najpoważniejszy konkurent favore.pl. Favore miało niestety tego pecha, że wystartowało w tym samym mniej więcej momencie co zumi.pl – a wiadomo jakie dojście medialne i reklamowe ma zumi będąc częścią grupy ITI – możnaby zastanowić się jednak czy na pewno te serwisy walczą o ten sam rynek. Co odróżnia favore od zumi jest niewątpliwie rozbudowany panel administracyjny pozwalający na zarządzanie swoimi usługami. W zumi tego typu funkcje odbywają się przez telefon oraz stosunkowo prosty formularz (dane weryfikowane przez operatora przed publikacją online).
Kolejną grupą konkurencji favore.pl jest seria dużo mniejszych serwisów (często sprofilowanych np. na branżę budowlaną lub informatyczną) – przykładami tutaj są choćby getup.pl, fachura.pl, twojeuslugi.pl – wydaje się, że nie zagrażają one jednak favore – są tworami dużo prostszymi, momentami odstraszającymi ze względu na niedopracowanie serwisu – nie budują zaufania u usługodawców ani u usługobiorców.

Favore.pl to ciekawy pomysł – na pewno osoby dobrze radzące sobie z obsługą komputera i aplikacji webowych nie będą miały problemu w korzystaniu z serwisu jako usługodawcy, a ilość dostępnych dla usługodawców funkcji jest bardzo zachęcająca. Problemem może być zachęcenie do korzystania z serwisu osób “z offline” czyli przysłowiowego hydraulika i gosposi – takie osoby w znakomitej większości nie mają komputera i nie wiedzą jak skorzystać z przeglądarki – być może warto pomyśleć o jakimś konkretnym sposobie wejścia do offline i zaistnienia w świadomości tych ludzi.

Kilka pytań do Mateusza Seiferta prowadzącego projekt favore.pl:

– jak pozycjonujecie favore.pl na rynku polskim – kogo widzicie jako konkurencję? czy zgodzisz się ze mną że najbardziej powinniście obawiać się zumi.pl?
Favore.pl, zgodnie z naszą podstawową misją, chcemy uczynić podstawowym miejscem informacji o usługach w polskim Internecie. Nasza konkurencja to przede wszystkim portale z gatunku yellowpages (pf.pl, pkt.pl) i zumi.
Przewagę nad konkurencją można krótko podsumować jednym zdaniem – Favore.pl jest dedykowane usługodawcom i ich klientom. Portal udostępnia szereg mechanizmów ułatwiających usługodawcom dotarcie do nowych klientów, a klientom znalezienie sprawdzonych usług. Konkurencja, przy braku większości walorów Favore.pl, nie oferuje na dzień dzisiejszy nic poza tym, co jest dostępne u nas.
Jeśli możemy mówić o przewadze konkurencji, to związana jest ona z lepszą świadomością ich marki wśród Internautów. Jesteśmy jeszcze początkującym graczem, ale wierzymy że niedługo sytuacja się zmieni. Nasze intensywne działania przy rozwoju serwisu oraz siła rozwiązań portalu pozwoli naszym zdaniem w szybkim czasie na przełamanie wcześniej ustalonych schematów. Uwolnimy przepływ usług!

– jak zamierzacie przyciągnąć do serwisu osoby nie korzystające na codzień z sieci?
Przewidzieliśmy działania na wielu płaszczyznach, w tym także skierowane do ludzi z tzw. offline’u. Gościmy już na targach branżowych, na których pokazujemy jak łatwo usługodawcy mogą otworzyć u nas swój biznes w Internecie. Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie portalem, mamy wiele propozycji współpracy, od choćby czasopism branżowych. Nie chcemy się do końca odsłaniać, ale możemy wspomnieć, że w niedługim czasie planujemy uruchomienie działu aktywnego dotarcia do klientów. Jego głównym zadaniem będzie właśnie pozyskiwanie nowych usługodawców z grupy ludzi, która nie jest z Internetem za pan brat.

– czy planujecie akcje telemarketingowe jak zumi.pl – tj. obdzwanianie wszystkich prowadzących “działalność gospodarczą” i wciąganie ich do bazy?
Nie planujemy takich działań. Specyfika portalu sprawia, że taka akcja nie miałaby sensu. Nie chcemy być kolejną bazą teleadresową, kolejną książką telefoniczną, której baza uzupełniana jest seryjnie przez telemarketerów. Każda oferta na Favore.pl jest inna, każda przyciąga w inny sposób uwagę. Indywidualizm to jedna z cech, której nie chcemy dławić. Nazwa firmy, dane adresowe, telefon, e-mail czy adres strony internetowej – to według nas zdecydowanie za mało informacji o firmie. Na Favore.pl każdy usługodawca może się zaprezentować tak, jak sobie zamarzy! To tylko kwestia inwencji.

– czy planujecie w najbliższym czasie udostępnienie nowych funkcjonalności?
Niedługo pojawi się wersja mobilna portalu – Favore.mobi. Równolegle trwają prace nad kilkoma nowościami, które pomogą efektywniej korzystać z portalu. Pojawi się między innymi dział Artykuły i porady, na którym znajdą się artykuły przybliżające specyfikę rozmaitych zawodów oraz branż usługowych. W dalszej kolejności do Favore.pl zostanie dodany serwis społecznościowy, dzięki któremu Użytkownicy będą mogli wymieniać się swoimi doświadczeniami.

– czy możesz podać jakieś statystyki dotyczące serwisu?
– ile macie usług?
ofert jest już kilkanaście tysięcy
– ilu macie użytkowników serwisu?
tak samo kilkanaście tysięcy zarejestrowanych użytkowników (usługodawcy + klienci)
– czy już przeszły jakieś transakcje?
dokonanych zostało ponad 200 rezerwacji, codzienie pojawiają się nowe opinie
– jaki macie ruch na serwisie? (ilość odsłon dziennie/ miesięcznie)
Miesięcznie jest ponad pół miliona odsłon. Mimo, że większość czasu od kiedy serwis działa (3,5 miesiąca) przypadło na okres wakacyjny mamy przyrost prawie 100% miesięcznie, widać na wykresach alexy.

Życzę powodzenia i trzymam kciuki – mam nadzieję, że szykuje nam się kolejna internetowa firma wrocławska, która odniesie sukces ogólnopolski (za money.pl, bankier.pl, skąpiec, ceneo, itd. itd.) – najbliższy rok powinien pokazać jak wyglądać będzie rywalizacja na tym polu pomiędzy poszczególnymi typami serwisów pośrednictwa usług – być może rynek zostanie odpowiednio podzielony i każdy znajdzie swoją niszę. A jak wy szukacie usług w internecie?

Dodatkowo: artykuł o Favore na blogu Pawła Tkaczyka.

9 Responses

  1. Opieranie sie na wykresach alexy jest zupelnie niewiarygodne!

  2. To jest jeden z punktów odniesienia – rzeczywiście dane z alexy dla europejskich serwisów nie są miarodajne. Na pewno warto analizować ruch na stronie na kilka sposobów – a przynajmniej narzędzie rodzaju google analytics, czy zwykła analiza logów serwera jest koniecznością.

  3. >Opieranie sie na wykresach alexy jest zupelnie niewiarygodne!
    Bardziej tu pasuje: wykresy alexy nie są wyrocznią.
    Zgadzam się, że alexa nie gwarantuje dokładnych pomiarów, jednak daje informacje poglądowe (dostępne dla każdego) na temat orientacyjnego ruchu jaki jest na domenie. Nie znam narzędzia, które spełniałoby lepiej tę rolę.

  4. layout serwisu został żywcem wzięty z allegro. także tą strone mozemy spokojnie nazywać allegro2 :)

    skoro już robi się tak powazny projekt to można trochę wysiłku włożyć w jakiś ciekawy i nowy(czytaj nie skopiowany z innego miejsca w sieci) layout

  5. @marcin – możnaby powiedzieć, że wzorowali się na najlepszych :). takie pytanie padło też podczas grillIT (polecam wideo w artykule) – Favore argumentuje, że tego typu nawigację (rozumiem że chodzi o widok typu http://www.favore.pl/cat111011_udostepnianie.html w porównaniu do np http://allegro.pl/11764_odziez.html) trudno byłoby zrobić inaczej i poniekąd muszę im przyznać tutaj rację.

  6. Zbieżność w wyglądzie niektórych stron jest tylko pozornie celowa. Nie jest tajemnicą, że Allegro czerpało z dobrych wzorców, my robimy to samo i… ulepszamy. Trudno zrobić pewne rzeczy w sposób wydumany rezygnując z rozwiązania sprawdzonego i ogólnie znanego, to jak wyważanie otwartych drzwi. Wszystko jednak idzie w tym kierunku, aby pewne rozwiązania czynić niepowtarzalnymi, nie gubiąc po drodze usability.

    Warstwa prezentacji Favore.pl jest prawie codziennie modyfikowana. Każda sugestia i uwaga naszych użytkowników jest brana pod uwagę podczas kolejnych modyfikacji. Niektóre zmiany przeprowadzane są szybko, inne trochę wolniej. Jest kwestią niedługiego czasu, kiedy portal nabierze ostatecznej formy wizualnej.

    P.S.
    Dziś zostały wprowadzone modyfikacje m.in. strony, którą podlinkował Sebastian.

  7. Moim zdaniem koncepcja serwisu jest niejasna. Nie jest to ani klasyczna aukcja zlecen (jak na przyklad SzukajFachowca.pl) ani zolte strony (jak na przyklad pkt.pl czy pf.pl).

    Na stronie nie widac ruchu – brak jakichkolwiek komentarzy, dyskusji, opinii. Nie rozumiem w czym serwis ma byc lepszy od katalogow branzowych firm? A samo skopiowanie grafiki z allegro nie zagwarantuje tworcom sukcesu.

    Wydaje mi sie, ze obecnie w polskim internecie powstalo duzo wiecej ciekawych serwisow aukcji zlecen. Nie widze przyszlosci dla favore.pl

  8. :)

  9. @Marcin – przytocz proszę serwisy aukcji zleceń o których wspominasz – moim zdaniem aktualnie jest w polskiej sieci raczej słabo pod tym względem; favore wypływa tutaj zarówno funkcjonalnie jak i jeśli chodzi o dopracowanie serwisu. Chętnie podyskutuję.