Jak zarobić na web 2.0

16-17 maja miała miejsce konferencja “E-commerce 2007 – Kierunek web 2.0” w Szczecinie. Pomimo, że była to konferencja w dużej mierze “przez studentów dla studentów” to trzeba przyznać, że organizatorzy bardzo się postarali – miałem okazję prowadzić prelekcję i uczestniczyć w panelu w naprawdę dobrym towarzystwie.

Konferencja e-Commerce 2007: Kierunek Web 2.0

Prelekcje których miałem okazję posłuchać:
Radosław Tadeusz Kobus – “Społeczność Goldenline”. Przedstawiciel GoldenLine powiedział jak powstaje społeczność na przykładzie GoldenLine. Podstawową tezą Kobusa było, że nie można społeczności zbudować – chodziło konkretnie o fakt zbudowania społeczności komercyjnie i za pieniądze. Ponieważ widziałem przykłady mówiące coś zupełnie innego – nie mogę zgodzić się z tą tezą. Należy pamiętać, że jeśli ktoś buduje społeczność za pieniądze – ważne, aby robił to etycznie – są przecież społeczności które w zasadzie potrzebują odkrycia, sponsoringu, miejsca spotkań.
Kobus powiedział też o przyszłości GL – aktualnie najważniejszym kierunkiem rozwoju są personalizacja i zwiększanie interakcyjności serwisu.

Michał Olszewski w prelekcji “Blogi w.pl – od pamiętników do zastosowań e-commerce’owych” przedstawił historię blogowania ze szczególnym naciskiem na blogi w Polsce. Bardzo ciekawa prezentacja przekrojowa.

Agnieszka Karpisz z WebPower w prezentacji “Po drugiej stronie monitora – Second Life” udowadniała, że w platformie Second Life jest rzeczywisty biznes. Pokazane slajdy jasno obrazowały, że od momentu pierwszej większej konferencji SL w listopadzie zeszłego roku ilość użytkowników znacząco rośnie. Aktualnie obrót w SL w ciągu jednej doby to $1,5M; SL ma 6 M użytkowników. O popularności SL w kręgach biznesowych świadczy też to, że coraz więcej firm otwiera tam swoje światy – np. ostatnio 10 maja miało miejsce uroczyste otwarcie wyspy Microsoftu. Wkrótce możecie się spodziewać kolejnych wpisów o SL tutaj.

Jarosław Jankowski z tutejszego wydziału informatyki w prelekcji “Wybrane obszary wspomagania decyzji w aplikacjach Web 2.0” przedstawił bardzo szczegółowe badania dotyczące efektywności pewnych “technik” web-dwa-zerowych np. folksonomi. Prezentacja pana Jarosława wydawała się “napakowana treścią” – krótka wymiana zdań po prelekcji potwierdziła, że slajdy pokrywają kurs semestralny :). A to wszystko w 30 minut.

Wkrótce organizatorzy opublikują materiały – całość konferencji była rejestrowana na video, będą też nagrania MP3 dla miłośników podcastingu.

Na koniec moje trzy grosze dotyczące komercjalizacji i monetyzacji web 2.0 – czyli czy da się na “tym” zarabiać: aplikacje web 2.0 to kolejny etap rozwoju internetu – nowe technologie oraz coraz lepsze zrozumienie potrzeb użytkownika w sieci powodują, że siłą rzeczy te serwisy są lepsze niż te powstające kilka lat temu. Widzę takie najważniejsze obszary monetyzacji web 2.0:

Rynek masowy i reklama
— Długi ogon – to raczej zarabianie na internecie i niszach – nie można tutaj mówić że jest to pomysł web-dwa-zerowy – w zasadzie każdy sklep internetowy ma możliwości zarabiania na niszach.
— Reklama – np. AdSense – nieinwazyjny i „fajny” – ukłon w stronę użytkowników – wiele serwisów web 2.0 wykorzystuje AdSense – taki sposób reklamy jest dużo bardziej przyjazny użytkownikowi niż top-layery.
— Product placement w serwisach społecznościowych i blogach – lepsze dotarcie do grupy docelowej – należy tutaj pamiętać o zachowaniu odpowiednich zasad etycznych – trzeba mieć wyczucie, aby tego typu akcje nie skończyły się “wpadką” – należy działać szczerze i prostolinijnie

Wykorzystanie nowych technologii
— Syndykacja/ agregacja/ udostępnianie – tworzenie lepszych jakościowo zbiorów treści – RSS daje duże możliwości udostępniania i przetwarzania treści, możliwe jest tworzenie bardzo elastycznej warstwy pośredniej pomiędzy nadawcą i odbiorcą treści – mogą powstawać aplikacje udostępniające “treści których potrzebuję w sposób jaki mi najbardziej odpowiada”
Mikroformaty – mam nadzieję, że ujednolicenie danych udostępnianych w internecie będzie coraz powszechniejsze – daje to możliwość lepszego re-użycia treści serwisów
— Video – nowy sposób na telewizję, reklamy telewizyjne w sieci – cóż, nikogo już chyba nie trzeba przekonywać o popularności wideo w sieci, jest zatem naturalne, że ta popularność jest wykorzystywana reklamowo

Nowe produkty
— Funkcje premium – kto da więcej ma więcej – to częsty model spotykany w serwisach web 2.0 – za darmo mamy podstawowe funkcje, za dopłatą dodatkowe opcje lub więcej zasobów
— Lepsze przywiązanie użytkownika do systemu na zasadzie „mam wpływ na serwis” – np. blogi czy fora dyskusyjne prowadzone przy wielu projektach web 2.0 pozwalają na wchodzenie w interakcję z użytkownikami i zbieranie feedbacku na bieżąco
— Przywiązanie poprzez warstwę społeczną – trudno wyjść z pewnych serwisów ze względu na “dorobek” który się w tym serwisie wytworzyło po prostu przebywając w nim

8 Responses

  1. Jak zarobić na web 2.0

    16-17 maja w Szczecinie miała miejsce konferencja E-commerce 2007 – Kierunek web 2.0 Krótki opis

  2. No pieknie nie ma jak dowiedziec sie po fakcie. Szczecin to taka wlasnie wies z tramwajami, nawet o koncertach dowiadujemy sie na dzien przed. Dziekuje organizatorom – mogli choc posta na news grupie o szczecinie dac. Nawet web20.pl widze zadnego newsa wczesniej nie dal. Co to ma byc kolko wzajemnej adoracji w malym pokoiku przy kawce i rzutniku czy prelekcje otwarte. Rece opadaja :(

  3. cvs – narzekasz jak rodowity mieszkaniec szczecina :) podczas pobytu na konferencji dwa razy jechałem taksówką i takiego narzekania na rodzinne miasto jeszcze nigdzie nie słyszałem. Ciekawe z czego to wynika.

    Przy okazji – na konferencji organizatorzy zapowiedzieli, że wkrótce w Szczecinie ruszy seria spotkań podobnych do GrillIT i Bootstrap – jak tylko będę miał więcej szczegółów to poinformuję z wyprzedzeniem – obiecuję :).

  4. Informacyjnie – widzę, że na stronach konferencji już pojawiły się pierwsze materiały – zdjęcia – dostępne również na flickr.

  5. Sebastianie,

    być może źle rozłożyłem akcenty w mojej wypowiedzi. ;) Nie jestem przeciwnikiem udziału kapitału w tworzeniu serwisów społecznościowych, na pewno jest on pomocny. Twierdzę natomiast, że często duże korporacje wykorzystują swoje możliwości finansowe w sposób tak dalece nietrafiony (przy budowaniu społeczności), że w efekcie projekt ponosi klęskę. Wydaje mi się, że taki scenariusz ma jednak miejsce znacznie częściej, niż przypadek sukcesu serwisu, którego rozwój stymuluje się przede wszystkim pieniędzmi.

    ps. Sprostowanie natury formalnej – prezesem GoldenLine jest Mariusz Gralewski. ;)

  6. Kwestię prezesury już poprawiłem – wybacz pomyłkę.

    Co do budowania społeczności – na pewno nie da się tego zrobić na siłę, ale jeśli jest rzeczywista potrzeba stworzenia społeczności wokół czegoś to pieniądze na pewno nie zaszkodzą :) jeśli tylko to budowanie będzie zgodne z zasadami etyki tej społeczności.

  7. Sorry Sebastian jakbys tu pomieszkal to bys wiedzial w czym tkwi problem. Zycie szczecinian to galaxy i tv. Lekko sie zawiodlem bo jak juz cos ciekawego sie dzieje to jest tak zabunkrowane ze ludzie dowiaduja sie po fakcie i jest to nagminne. Zero marketingu i pr, szczecin jest zasciankiem z ktorego trzeba go wyprowadzic ot co.

  8. […] Making Waves to nie jedyna firma zajmująca się Second Life w Polsce. Jak wspominałem przy okazji relacji z konferencji w Szczecinie – również firma WebPower aktywnie obserwuje ten temat. (wyjaśnienie: firma WebPower to firma norweska natomiast pani Agnieszka Karpisz prezentująca SL na konferencji była ewidentnie Polką stąd zaliczam ten akcent do polskich) […]